vrijdag 27 juni 2008

PROMO 14: Rik Möhlmann

Rik & Peter Luining @ NP3

Onderwerpen die we aanraakten tijdens ons gesprek. Nieuwste youtube werk van Rik. In dit werk zet Rik voor het eerst zijn materiaal, dat hij van youtube haalt en resampled, ook weer (voor iedereen toegankelijk) terug op youtube. Zodat youtube door hem voor het eerst gezien/ gebruikt wordt als een echt podium. Aangezien het hier om een nieuwe stap en moedige stap in zijn werk gaat, maakte het mij nieuwsgierig naar waarom juist deze stap en waarom deze andere context. Vragen die voor Rik nog niet helemaal bleken te zijn uitgekristalisseerd wat gezien de prilheid van deze stap in zekere mate ook niet verwonderlijk is. Vervolgens richtten we ons op de Riks voorkeuren wat kunst betreft. Hierbij werd duidelijk dat naast een voorkeur voor intuitief werk er bij Rik ook een sterke interesse is in streng conceptueel werk. Dieper ingaande op beide typen werk bleek er naast een helder aanwezig abstract inzicht er nog niet zoveel aandacht te zijn besteed over het plaatsen zijn eigen werk in een bredere kunstcontext. Als laatste toonde Rik mij een ouder werk getiteld "Audio Massage". Toen hij over dit werk begon te vertellen vielen bij mij ook de eerder getoonde werken op hun plaats. Voor dit werk werden alledaagse dingen als kam en appel op een totaal andere manier gebruikt (als instrumenten). Iets dat je ook terugziet in de youtube videos waar banale footage wordt gedeconstrueerd. Concluderend zou je kunnen stellen dat gegeven de diversiteit van de verschillende werken die Rik tot nu toe presenteerde het geheel op het eerste gezicht een onsamenhangende indruk maakt. Echter als het op een andere/ duidelijker manier zou worden gepresenteerd, dus voorzien van kunstcontext en persoonlijke noten, worden de verbanden duidelijker. De laatste twee punten (kunstcontext en persoonlijke noten) zijn vooral belangrijk waar het gaat om het nieuwste werk dat voor het eerst ook in een niet kunstcontext wordt geplaatst. Wat er nog wel opgemerkt dient te worden is dat veel van Riks werken los van elkaar gezien in de meeste gevallen weinig uitleg behoeven en zonder enige kennis van zaken voor de toeschouwer tot zich zijn te nemen.

Geen opmerkingen: