woensdag 11 juni 2008

PROMO 14: Rik Möhlmann

Gevraagd: suggesties voor de ThouTubus recyclebox ..want zoekend naar beeldmateriaal is het makkelijk verzuipen in de oceaan van zoek-opties (een paar miljard video's). Het paradoxale is dat er zo veel beelden zijn dat je al snel afdrijft en met lege handen aanslpoelt. Mijn zwembandjes zijn nog niet lek, maar er is een storm op komst, ik voel het aan m'n water..

Over oceaanwater en zwembandjes gesproken; vlak voor mijn intrek in deze visitekaart heb ik twee complementaire statements over de hedendaagse beelden kunst gezet, wat leidde tot een (min of meer waterdichte?) metafoor:

Koud Statement: Omdat de heendaags beeldende kunst geplaagd wordt door de onbenoembaarheid van haar vakinhoud, dreigt ze te verdrinken te midden van de sterk afgekaderde ijsschotsen waarvan ze snoept, maar waarvan ze zich ook wil onderscheiden; vormgeving, technologie, wetenschap, religie, politiek, markt, entertainment; de hedendaagse beeldende kunst verhoudt zich tot alles, maar hoort nergens echt bij. Ze wordt 'kunstmatig' in leven gehouden door de zwembandjes van het kunstdiscours. Zij houden de kunst exclusief en elitair op basis van hermetisch afgesloten lucht.

Warm statement: De hedendaagse beeldende kunst is een warme waterstroom, die onafhankelijk door de diepe troggen tussen de bevroren disciplines stroomt. Boven water is ze de 'lach'-spiegel van de ijsschotsen, waartegen ze zich onder water zowel horizontaal als vertikaal afzet. De beeldende kunst kan worden ingevroren bij de solide massa van de kunstgeschiedenis, maar verdrinken zal ze niet. Voor wie de sprong in deze oceaan waagt maar toch wat drijfcomfort wenst, zijn er de zwembandjes van het kunstdiscours.


Daniel:
11:31 PM had je dat plaatje van de metropolism zwembandjes zelf ge-edit?
me: ja. wil die fotoshop schets in materie realiseren..
Daniel: echt supervet
11:32 PM als je het een beetje netjes en straak maakt, wil ik het misschien wel kopen ;)
strak
me::) kewl! misscxhien op de achterkantjes statement en antistatement.. wat jij?
Daniel: die koud en warm?
ja doen


'De Zwembandjes van het Kunstdiscours' - upgraded van idee-status naar project-status. Dit wil zeggen: vastgelegd in mijn online list-/taskmanager TODOIST - een tool geinspireerd op GTD.



ok, laat ik het onderhuidse weer even sudderen en kruip terug naar het bovenhuidse, waar ik mij weer kan verliezen in mijn fetish voor sterrenstof, pixels en elektriciteit.
..En dieren natuurlijk



ThouTubus

1 opmerking:

Anoniem zei

meesterlijk, simpelweg meesterlijk. groet van je allergrootste fan.

hoop op een dag in je voetsporen te mogen treden.