woensdag 12 november 2008

PROMO 16: Eveline Smit


COACHINGverslag Tilly Buij:


Het werk van Eveline bestaat uit verzamelingen foto's, schilderijen, collages en met tape, schaar, stickers en tekst, bewerkte porno- en glossy tijdschriften. Haar betrokkenheid komt het sterkst tot zijn recht in de (prachtige) toegetakelde boekjes. Ze lijken het resultaat van een persoonlijk en noodzakelijk ritueel dat zich beweegt op het spanningsveld tussen het vernietigen en versieren van de onderliggende beeldcodes.

De PROMOperiode van enkele weken werd gebruikt om de uithoeken van haar manier van werken te verkennen om zo tot nieuwe kennis te komen over haar drijfveren en bedoelingen, bovendien om een zekere impasse, die was ontstaan, te doorbreken.

Het resultaat is een confronterende environment. Bij binnenkomst in de PROMOruimte wacht de kijker een bombardement aan mooie vrouwen die, al of niet versierd, omlijst, bejubeld, dan wel zwartgemaakt en ontkend, elkaar de tent uit concurreren in de strijd om onverdeelde aandacht en bevestiging. Tegelijkertijd komt het geheel over als een slagveld van een aan uitputting bezweken leger; de gevallenen zijn met kruisen gecategoriseerd, terwijl de overlevenden ons, zich verder niet bekommerend om hun collega's, blijven toelachen, gelauwerd met guirlandes van bloemen- en vlinderstickers van amper enkele millimeters groot. Hieruit blijkt dat het een werk is van uitersten èn van details, zowel in vorm als in betekenis.

Eveline heeft hierin, naar eigen zeggen, "de poses van de verleiding tot een nachtmerrie gemaakt". Ondanks dat de installatie het persoonlijke en intieme karakter heeft van een monologue intérieur, een dagboek dat voor de gelegenheid opengeslagen is, wordt je als beschouwer toch sterk deelgenoot gemaakt. De lichamelijkheid van de afbeeldingen en haar onopgesmukte omgang met de materialen is daar debet aan en het besef dat we allen onvrijwillig onderdeel zijn van deze verleidingsmechanismen. Uit haar aanpak van de 'exploded view' blijkt eveneens dat ze in korte tijd een groot gevoel voor ruimtelijkheid, presentatie en openheid heeft eigen gemaakt.

De vraag was verder, hoe er in de toekomst wat meer bewegingsvrijheid valt te verwerven om ideeënrijk en intuïtief bezig te gaan met de dingen die ze graag doet, zodat het resultaat nog aan authenticiteit en diepgang kan winnen. Bijgevolg heeft de PROMO de dwingende context van waaruit de kunst ontstond op enige afstand gezet waardoor er andere invalshoeken betreden kunnen worden die ruimte geven voor haar eigenzinnige regie. De door Eveline voorgestelde plannen als vervolg op deze periode, getuigen daarvan.

Tilly Buij

Geen opmerkingen: